ASSESSMENT OF LEARNING, PRACTICES AND TEACHER EDUCATION

PERSPECTIVES OF TEACHERS IN ACCOUNTING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51320/rmc.v24i1.1427

Keywords:

Learning Assessment, Teaching Practices, Teaching and Learning

Abstract

This study aims to analyze the perception of teachers in Accounting programs at Public Universities in Northeast Brazil regarding teaching practices in learning assessment. To this end, a qualitative research approach was adopted, with the analysis of self-reports constructed through a structured questionnaire composed of open-ended questions, adapted from the study by Lima, Vendramin, and Tonin (2020). This methodological perspective allowed for reflections on the experience, self-assessment of teaching practices, and the process of training and growth of the analyzed audience. The questionnaires were produced in Google Forms and sent via email to 90 (ninety) teachers of Accounting programs at Public Universities in Northeast Brazil, with a response rate of 21 (twenty-one) professionals. The results of this study indicate that experiences with disciplines in graduate programs were relevant to the formation of the teachers’ identity. Additionally, the use of diverse learning methods, assessment methods, and technological resources was observed, which promoted socio-constructivist training. The findings of this research contribute to the reflection by instructors on the pedagogical practices used in the classroom and the various forms of learning assessment.

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Author Biographies

Keliane de Melo Ramalho, Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte - UFRN, especialista em Auditoria e Perícia - Faveni, Graduada em Ciências Contábeis na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Atuou como monitora da disciplina Metodologia do Trabalho Científico, Teoria da Contabilidade e Contabilidade Básica I, foi bolsista dos projetos de extensão ''Abordagens Teóricas e práticas em Perícia Contábil'' e ''Abordagens Teóricas e práticas em controle interno'' pela UERN de forma voluntária. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade gerencial, contabilidade pública, terceiro setor, finanças comportamentais, ensino e aprendizagem em Ciências Contábeis e informação contábil. 

Sabrina Paulino de Oliveira, Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte

Graduada em Ciências Contábeis na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2020). Especialista em Auditória e Perícia Contábil - FAVENI (2021), Mestranda em Ciências Contábeis (UFRN). Atuou como monitora da disciplina Auditoria, bolsista dos projetos de extensão ''Abordagens Teóricas e práticas em Perícia Contábil'' e ''Abordagens Teóricas e práticas em controle interno'' pela UERN de forma voluntária. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade gerencial, contabilidade pública, finanças comportamentais, finanças pessoais, contabilidade corporativa e contabilidade trabalhista. 

Levy Ruanderson Ferreira da Silva, Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrando em Ciências Contábeis no Programa de Pós-Graduação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2021). Especialista em Gestão Financeira e Controladoria (2020). Bacharel em Ciências Contábeis pela Centro Universitário Facex (2017) e Cursando Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2021). Bolsista de pesquisa por meio do convenio entre a FAPERN e Escola de Governo RN, onde atua no setor financeiro da Secretária de Administração do Estado do Rio Grande do Norte.

Aneide Oliveira Araujo, Universidade Federal do Estado do Rio Grande do Norte

Doutora em Ciências Contábeis pela Universidade de São Paulo (2001). Professora Titular Aposentada do Departamento de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Lecionou no Curso de Graduação em Ciências Contábeis, bem como no Mestrado em Ciências Contábeis da referida instituição. Lecionou no Mestrado do Programa Multiinstitucional e Interregional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade de Brasília/Universidade Federal do Rio Grande do Norte/Universidade Federal da Paraíba . Tem experiência na área de Controladoria, atuando principalmente nos seguintes temas: contabilidade, custos, gestão, ensino e aprendizagem. Referee de periódicos e eventos nacionais e internacionais. Ex-bolsista CAPES em Estágio Pós-doutoral na área de sustentabilidade empresarial na Faculdade de Economia da Universidade do Porto, Portugal.

 

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Published

2023-04-28 — Updated on 2023-11-30

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How to Cite

Ramalho, K. de M., Oliveira, S. P. de, Silva, L. R. F. da, & Araujo, A. O. (2023). ASSESSMENT OF LEARNING, PRACTICES AND TEACHER EDUCATION: PERSPECTIVES OF TEACHERS IN ACCOUNTING. Revista Mineira De Contabilidade, 24(1), 74–86. https://doi.org/10.51320/rmc.v24i1.1427 (Original work published April 28, 2023)

Issue

Section

Artigos científicos: