REMOTE TEACHING IN ACCOUNTING:
DIFFICULTIES AND ADAPTATIONS OF TEACHERS AND STUDENTS IN THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.51320/rmc.v23i2.1363Keywords:
Remote teaching, Accounting sciences, Social Representations, TALP, Teaching perceptionsAbstract
Remote teaching transformed into pedagogical activities by the massive use of resources in teaching during the pandemic. The Coronavirus pandemic has brought challenges to higher education teachers and students: establishing a connection between the routine of social isolation and the continuity of learning with remote teaching. The objective was to know what student teachers do in the course of the Federal University of Maranhão, to identify the difficulties encountered during the pandemic. By combining the search results with the setup method, using the incentive stimulus, you will continue to deviate. The forums were posted by 19 professors and 69 students from the two university campuses between May and July 2020. A cross-data analysis allows associates to make relational inferences between participants’ evocations. The Social Representations Theory (Moscovici, 2004) and the Free Word Analysis Technique (Vergès, 1992) was used. Among the applied analyses, the lemmatization of the matrices was carried out; Similarity Analysis using graphs and Prototypical Analysis.The results of the analysis of the frequency of words (f) and the Average Order of Evocation (OME) showed similarities between the perception of teachers and students in central cores of social representations. Teachers predominantly evoked the terms: “challenges” (f=8) and “flexibility” (f=7), while students evoked terms: “internet” (f=23), “discipline” (f=17) and “use technology” (f=11). Results represent concerns of both actors regarding the form and structure of access to remote classes, reflecting problems of technological infrastructure and the need for immediate qualification.
Downloads
References
[MEC] Ministério da Educação e Cultura. Medida Provisória no 934, de 1o de abril de 2020 (2020). Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei no 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Brasília/DF.
[MEC] Ministério da Educação e Cultura. Portaria no 343 de março de 2020, Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meio digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. (2020). Brasil: Brasília/DF.
Abric, J.-C. (2005). La recherche du noyau central et de la zone muette des représentations sociales. In Jean-Claude Abric (Org.), Méthodes d’étude des représentations sociales (p. 59–80). Toulouse, France: Érès. https://doi.org/https://doi.org/10.3917/eres.abric.2003.01.0059
Almeida, M. E. B. de. (2003). Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, 29(2), 327–340. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29829210
Alves, E. J., Castro, F. de J., Vizolli, I., Arantes Neto, M. de S., & Nunes, S. G. da C. (2020). Impactos da Pandemia CoViD-19 na Vida Acadêmica dos Estudantes do Ensino a Distância na Universidade Federal do Tocantins. Aturá - Revista Pan-Amazônica de Comunicação, 4(2), 19–37. https://doi.org/10.20873/uft.2526-8031.2020v4n2p19
Arruda, J. S., & Siqueira, L. M. R. de C. (2021). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades. Revista do PEMO, 3(2), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.4292
Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. F. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, 25(51), 255–280. https://doi.org/10.15202/1981896.2020v25n51p255
Bispo, P. A. (2020). Tecnologia da Informação e Comunicação na Educação Superior em tempos de Pandemia: os novos desafios no enfrentamento ao Ensino Remoto. Revista Fatec de Tecnologia e Ciências RFTC, 4(2004), 1–16.
Broilo, L., & Broilo Neto, G. (2021). Pandemia 2020 e a EaD: o impacto do Covid-19 no ensino brasileiro. Educação, Cultura e Comunicação (Eccom), 12(23), 139–150.
Correia, J. C., & Joia, L. A. (2014). A Representação Social das Competências Essenciais aos CIOs sob a Perspectiva dos Profissionais de TI. Encontro da ANPAD - EnANPAD, 38, 1–16.
Coutinho, M. da P. de L., & Bú, E. do. (2017). A técnica de associação livre de palavras sobre o prisma do software tri-deux. Revista Campo do Saber, 3(1), 219–243.
Donato, S. P., Ens, R. T., Favoreto, E. D. de A., & Pullin, E. M. M. P. (2017). Abordagem estrutural das representações sociais: da análise de similitude ao grupo focal, uma proposta metodológica. Educação e Cultura Contemporânea, 14(37), 367–394. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20170053
Farinha, C. A. (2020). Os Modos de Vida e a Quarentena da CoViD-19. Brazilian Journal of Policy and Development, 2(4), 147–163. https://doi.org/10.52367/brjpd.2675-102x.2020.2.4.147-163
Guerra, G. C. M., Shinzaki, K., Ichikawa, E. Y., & Sachuk, M. I. (2011). A representação social da profissão de contador na perspectiva dos profissionais da contabilidade. Revista de Contabilidade e Organizações, 5(12), 157–171. https://doi.org/10.11606/rco.v5i12.34799
Martins, B. A., & Rangni, R. de A. (2020). A COVID-19 sob a ótica de professores da educação superior no Brasil. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), 6, 1–17. https://doi.org/10.31417/educitec.v6.1407
Morais, I. B. de A., Carvalho, G. C. G., & Brito, M. do C. A. (2020). South American Development Society Journal. South American Development Journal Society (SADSJ ), 6(18), 191–205. https://doi.org/10.24325/issn.2446-5763.v3i7p50-67
Moreira, J. A. M., Henriques, S., & Barros, D. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia Moving. Revista Dialogia, (34), 351–364.
Moscovici, S. (2004). La psychanalyse, son image et son public. Paris cedex 14, France: Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.mosco.2004.01
Pereira, F. da C., Lopes, T. de A. M., Bortoluzzi, V. I., Londero, F. T., & Marques, I. L. (2020). UFN Digital e o ensino remoto em 2020: planejamento administrativo-pedagógico e desenvolvimento das atividades acadêmicas. Disciplinarum Scientia - Ciências Sociais Aplicadas, 16(2), 31–45. https://doi.org/10.37778/dscsa.v16i2.3648
Rabaiolli, J., & Hansen, F. (2020). Experiências em ensino remoto de publicidade e propaganda na pandemia da Covid-19. Comunicação & Educação, 25(2), 169–183. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v25i2p169-183
Sallaberry, J. D., Santos, E. A. dos, Bagatoli, G. C., Lima, P. C. M., & Bittencourt, B. R. (2020). Desafios docentes em tempos de isolamento social: estudo com professores do curso de Ciências Contábeis. Revista Docência do Ensino Superior, 10, 1–22. https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24774
Santos, E. A. dos, Campos, G. H. F. de, Sallaberry, J. D., & Santos, L. M. R. dos. (2021). Experiências com o ensino remoto e os efeitos no interesse e na satisfação dos estudantes de ciências contábeis durante a pandemia da SARS-CoV-2. Revista Gestão Organizacional RGO, 14(1), 356–377. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22277/rgo.v14i1.5711
Santos, G. A. dos, & Mendonça, M. de M. S. (2021). Pandemia e o Ensino Remoto: uma reflexão acerca da vivência afetivo-emocional dos estudantes. Revista Educação e Humanidades, 2(1), 110–131.
Santos Junior, V. B. dos, & Monteiro, J. C. da S. (2020). Educação e CoViD-19: As Tecnologias Digitais mediando a aprendizagem em tempos de Pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade, 2(1), 01–15. https://doi.org/10.46375/encantar.v2.0011
Saraiva, K., Traversini, C., & Lockmann, K. (2020). A educação em tempos de COVID-19 : ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, 15(e2016289), 1–24. https://doi.org/https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.16289.094
Schmitt, D. C., Bugalho, D. K., & Kruger, S. D. (2021). Percepções docentes e às estratégias de ensino-aprendizagem durante o isolamento social motivado pelo COVID-19. Revista Catarinense da Ciência Contábil, 20, e3133. https://doi.org/10.16930/2237-7662202131331
Souza, A. A. de, Martins, M. M. N. da S., Nascimento, L. M., Pinto, S. M. da C., & Ribeiro, S. F. (2020). O Lockdown da Covid-19 e a busca por uma vida acadêmica numa universidade pública em 2021. Revista Científica (REN9VE) Campus XIX - UNEB, 1(1), 7–19. https://doi.org/10.52302/ren9ve.2679-0479.2020.v1.n1.7
Tavares, D. W. da S., Brito, R. C. de, Córdula, A. C. C., Silva, J. T., & Neve, D. A. de B. (2014). Protocolo verbal e teste de associação livre de palavras: perspectivas de instrumentos de pesquisa introspectiva e projetiva na ciência da informação. Ponto de Acesso, 8(1), 64–79.
Vergara, S. C. (2016). Projetos e relatórios de pesquisa em administração (16 ed.). São Paulo: Atlas Editora.
Vergès, P. (1992). L’evocation de l’argent: Une méthode pour la définition du noyau central d’une représentation. / The evocation of money: A method for defining the central core of a representation. Bulletin de Psychologie, 45(405), 203–209.
Vergès, P., Tyszka, T., & Vergès, P. (1994). Noyau central, saillance et proprietés structurales. Papers on Social Representations. Papers on Social Representations - Textes sur Représentations Sociales.
Wachelke, J., & Wolter, R. (2011). Criteria related to the realization and reporting of prototypical analysis for social representations. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 27(4), 521–526. https://doi.org/10.1590/S0102-37722011000400017
Downloads
Published
Versions
- 2023-11-30 (2)
- 2022-08-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cleber Augusto Pereira, Walter Saraiva Lopes, Pablo Francisco Sousa Carvalho, Maria Daniela Alves Bezerra, Bárbara Alencar da Silva Mota
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista. Essa licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, desde que atribuam a você o devido crédito e que licenciem as novas criações sob termos idênticos.
b) Não cabe aos autores compensação financeira a qualquer título, por artigos ou resenhas publicados na Revista Mineira de Contabilidade.
c) Os conceitos expressos nos artigos publicados pela RMC são de inteira responsabilidade de seus autores.
Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional